|
Příčiny neporozumění učebnímu textu ve vyučovacím předmětu český jazyk
Sigmundová, Alena ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Diplomová práce přináší analýzu učebnice Český jazyk 9 od nakladatelství Fraus. Cílem práce je na základě této analýzy stanovit jazykové jevy, které brání porozumění učebnímu textu. V teoretické části se autorka věnuje obecné charakteristice učebnice a jejích funkcí, dále se zabývá učením z textu a vymezuje charakteristiky textu a žáků, které ho determinují. V další části charakterizuje styl učební a popisuje specifika učebnic českého jazyka. Samotná analýza učebnice sestává z několika kroků. Nejprve je analyzována didaktická vybavenost učebnice, poté je stanovena obtížnost a sémantická soudržnost učebního textu a v další části práce jsou jednotlivé výkladové texty podrobeny všestranné jazykové analýze, v níž se autorka soustředí především na stránku textovou, syntaktickou, lexikální a grafickou. K výkladovým textům, které obsahují obtížné jazykové jevy, jsou sestaveny testy, jejichž cílem je zjistit, zda žáci danému textu rozumí. Diplomovou práci doplňuje autorka ještě o dotazníky, které zkoumají fungování této učebnice v reálném vyučování a přinášejí subjektivní hodnocení žáků a jejich učitelky.
|